{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.096 visninger | Oprettet:

Hvornår er det okay at aflive? {{forumTopicSubject}}

Jeg slog i dag om på animal planet, hvor de viste nogle afsnit fra et dyrehospital.
Der var en stor granddanois der var inde. Den kunne ikke rigtig gå, og gik nærmest oven på sine poter, fordi den ikke kunne styre det nederste led på forbenene. Det viste sig så den havde en enorm meget væske ved rygsøjlen hvilket også var gået op i hjernen. Den havde rent faktisk mistet 90% af sin hjerne.
Det var helt sikkert dér jeg havde aflivet, men det viste sig at de ville have den igennem en operation. Der var flere eksempler på at ejerne holdt dyrene i live trods alvorlige sygdomme og skader.

Hvornår afliver i? hvor lang et sygdomsforløb skal jeres dyr have før i mener det er nok?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er det okay at aflive?
  • #2   8. aug 2013 Jeg har nu kæmpet med min hest's spat i over et år, og må nu desværre erkende, at jeg har tabt kampen.. Jeg vil sige, at når hesten skal på smertestillende permanent for vores skyld, dér siger jeg fra, hvilket også er grunden til vi har tabt kampen til spat..

Den hund der, den havde jeg nok aflivet s-:

• #3   8. aug 2013 jeg aflivede min hoppe da hun gik fra vær en livglad hest til hænge ved hegnet pga smerter derop stod om lørdagen mandag morgen havde dyrelæge mig i røret med beskeden kan du aflive hurtigst muligt

• #4   8. aug 2013 jeg havde helt sikkert aflivet der, og med garanti også før!
    ja det er hårdt, men skylder man ikke dyret der? det syntes jeg! smiley
    i min verden er det totalt latterligt at lave en større operation på et dyr oppe i årene, så syntes jeg jo at det er hundrede gange bedre bare at give det fred.
    de mærker jo alligevel ikke noget og er det bedst for dyret i den pågældende situatuion, så vil jeg til hver en tid aflive.

• #5   8. aug 2013 Tja det folks ejet valg nogen vil gå længere end andre for at rede deres dyr og sys det fair nok..

Jeg personligt har en økonimisk grænse.. For at sige det hårdt.. Og hvis dyret lider og chancerne for at komme sig helt uden de har smerter er lille så ryger de også jo

• #6   8. aug 2013 Kort og godt kan jeg svare, når nok er nok - hvornår og hvordan kommer meget an på hvorfor

• #7   8. aug 2013 Når dyret har ondt hvor man ikke kan rede det uden man skal ud i et langt forløb, så syntes jeg man skal aflive. Eller hvis dyret bliver en kastebold..

• #8   8. aug 2013 Sjovt der lige skulle komme en tråd om det i dag.

Klokken 12 i dag blev min lille hest aflivet. Han havde fået en skade i minisken (har altid haft et halvdårligt knæ) og kunne ikke gå som ridehest mere. Han ville godt kunne gå på en mark uden at have ondt. Jeg valgte at aflive alligevel. Han mangler et øje og under alle omstændigheder skulle han nok sælges om et halvt års tid - hvilken ville være fuldstændig udelukket efter hans minisken blev så dårlig. Der må være grænser for hvad man skal byde dem.
    Jeg har gået og sagt farvel til ham i de sidste 2 uger, så det var ikke noget svært valg jeg tog i går da vi kom hjem fra Højgaard.
    Nogle vil måske synes at jeg traf den forkerte beslutning fordi han godt kunne leve videre som foldbums... men jeg har det bedst med at give ham fred og jeg har fået ro inden i. De sidste to uger har været et helvede, så på en måde er det rart at det er overstået nu.

Og den hund ville jeg helt bestemt have aflivet! smiley

• #9   8. aug 2013 Havde helt klart også aflivet den hund, endda forlængst, det lyder ikke som om den har haft det særlig sjovt.

Mht. heste, så går der bl.a. en der hvor min egen står, som har gigt i forbenene, og har svært ved at gå, smerterne er tydelige, og havde det været min var den aflivet for længst, men sådan har alle ejere det jo ikke. Ville ikke byde min hest at leve med smerte, og fik jeg fx af vide at hun skulle have boksro på ubestemt tid, måske en måned, måske et halvt år, så er jeg ret sikker på jeg også bare have givet hende fred. Den dag de ikke kan leve naturligt så syntes jeg de skal have fred.

• #10   8. aug 2013 Lige så snart dyret ikke har ret meget/ ingen livskvalitet tilbage smiley
    Vi måtte aflive en af vores heste for et halvandet år siden. Hun havde så ingen menisken tilbage, og ville have flere dage hvor at hun havde ondt, end gode dage smiley
    Som min mor siger, så skal vores dyr ikke leve for vores skyld, men for deres egen smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #11   8. aug 2013 Så snart min samvittighed er til det, for så ved jeg det er den rigtige beslutning.

• #13   8. aug 2013 Syns det er okay at aflive når man selv syns det er okay. Hvis jeg nogensinde skulle af med min fjordhest som jeg har haft siden han var en time gammel som idag er 9 år, så ville jeg helt klart aflive ham selvom han er sund og rask, ville simpelthen ikke have samvittighed til at risikere han endte som kastebold eller hos nogen frygtelige mennesker. smiley

• #14   8. aug 2013 Min unghest på fem år, skal aflives snart (Fanny).
    Jeg forbereder mig, selvom at det kan man ikke, men hun har ikke ondt.
    Hun har lidt slemt spat i det ene bagben - i det øverste og mellemste led.
    Det rigtigt hårdt, men hun skal ikke igennem en vinter på smertestillende.
    Jeg kan ride en skridttur på hende i ny og næ, men det vil jeg ikke byde min hest, så jeg har valgt hun skal afsted.

• #15   8. aug 2013 Hun er altså ikke på smertestillende, men vil nok skulle det.

• #17   8. aug 2013 Jeg syntes altid det okay at aflive.
    Jeg står og skal sælge min hest da vi bare ikke passer sammen, og mit værste mareridt er at han ender som kaste bold,
    Jeg er 3 ejer og har haft ham i 6 år, han er 8. Han er lånt ud nu og da låner har fået foræret en hest og derfor ikke har råd til at købe min, som der ellers har været lidt snak om, har tanken om aflivning strejfet mig, men han er en livsglad hest og har mange år endnu, så lidt modsignede er jeg nok, da jeg ikke kan bære at aflive en sund hest som jeg har råd til at holde.

• #19   8. aug 2013 uhh! det så jeg godt! skal lige siges den havde det også i ryggen hvor rygmarven så var svundet ind flere steder.

Sådan en hund havde jeg nok set aflivet da de ikke kunne reparere skaderne der var sket men kun stoppe det så der ikke ville komme yderligere.. og til trods for den operation den var igennem var de ikke sikret på den ville være helt fin der fra. den ting de opereret ind i hjernen på den kunne nemlig godt flytte sig.

• #20   8. aug 2013 Line: Ja, det er rigtigt. Jeg tror ikke på det ville være en permanent løsning med den slange den fik ind. Synes helt ærligt det var synd. Så du også katten så? Hvor den ikke kunne urinere, og ejeren ville have den igennem en ''kønsskifteoperation''? Jeg tror også jeg havde aflivet den.

• #22   8. aug 2013 Jeg synes virkelig der er alt for mange dyr der bliver holdt i live. Hvis min Sputnik fx. brækkede benet og skulle have boksro i hvad, et halvt år, havde jeg også aflivet. Han er ikke en hest der kan stå stille og han ville gøre mere skade på sig selv.

• #23   8. aug 2013 Jeg synes de fleste sygdoms- skadetilfælde skal have en chance, men det skal ikke være på bekostning af hestens/dyrets livskvalitet. Jeg ville aldrig operer hvis jeg vidste at mit dyr ville gå rundt med smerter resten af livet og skal derfor dopes med medicin for at holde det nede/delvis fjerne det. Jeg ville heller aldrig holde et ældre dyr i live der giver de fleste tegn på at det er ved at være slut. Jeg synes man skal tænke sig om en ekstra gang. Er det for dyrets skyld eller ens egen skyld at det holdes "kunstigt" i live? Et eksemplet jeg kan tage fra min egen verden. Jeg har min hoppe opstaldet og har kontrakt på at hvis min hest kommer ud for en virkelig virkelig alvorlig ulykke (slipper ud fra folde hvor den brækker benet, skåret halvvejs i stykker etc) og de ikke kan få fat på mig, så skal de få hende aflivet hende hurtigst muligt. Selvfølgelig vil jeg være ked af ikke at være ved hendes side, men jeg ville aldrig bebrejde dem for at tage den beslutning.Det er trods alt for HENDES skld og ikke min. Min hest er ældre og vil heller ikke trække hende igennem div. operationer for at hun kan få at være foldbums, mere end hun er nu ;), resten af hendes liv hvor hun med stor sandsynlighed vil have en eller anden formfor følgelidelser efter en evt. operation eller ulykke.

• #24   8. aug 2013 Jeg går så langt som jeg kan, her sætter kun min økonomi en grænse.

Jeg ahr holdt min hest med brud på forbenet i live, og i dag er han fortsat en helt normal ridehest der må alt.

• #25   8. aug 2013 Må idrømme den økonomiske grænse har også en del af beslutningen. Men det tror jeg egentligt er meget normalt

• #26   8. aug 2013 Jeg havde nok aflivet hunden i det tilfælde.

Men jeg ville gå langt for Pori og Magnus. 3 dage efter jeg havde fået Pori, fik han kolik og på tredje dagen tog mine forældre akut med ham til Nørrelund hestehospital, og var indstillet på en operation. Han var kun 7 år på det tidpunkt og min første hest. Heldigvis blev det aldrig til en operation, selvom han var døden nær. Han fik omkring 20 liter væske og var klar til at tage hjem 2 dage efter.

Jeg er mine forældre meget taknemmelig at de ville ofre så mange penge hvis det var nødvendigt:)

Med henblik på aflivning for ikke at ende som en kastebold, ved jeg ikke hvad jeg mener. Min dyrlæge siger at hvis hesten er noget værd kan man sagtens sælge den, men hvis den ikke er, så er aflivning det bedste.

• #28   8. aug 2013
    Når ens samvittighed ikke vil mere :o). Fleur bliver bims i kasketten af boksro, hun bliver sur, indelukket, vil ikke snakke og virker deprimeret. Så at byde hende ½ år eller mere i boksro, det ville ikke være livskvalitet.
    Men på den anden side, så ville hun også blive aflivet hvis hun skulle videre. Jeg har før ikke kunne forstå folk der gjorde det, men det kan jeg nu hvor jeg har fået egen hest.

Hun ville også blive aflivet, hvis regningen blev for stor. Jeg har ikke mange penge, så et sygeforløb på 50.000 kr det har jeg ikke. For de penge kan jeg få en ny hest og opstaldning i et langt stykke tid, for at sammenligne.

Det er ens samvittighed der afgøre det, andet kan vist ikke.

• #29   8. aug 2013 Hvis dyret ikke kan leve et værdigt liv eller skal gennemgå et risiko fyldt forløb hvor chancerne ikke er de bedste for helbredelse så ville jeg aflive, ingen dyr fortjener at leve kun vores skyld og havde det været i naturen så havde det jo gået sin gang med et skadet/sygt dyr:-(.

Hunden havde jeg gjort noget ved LANG tid før det var kommet så vidt, Hvem ved, var der grebet ind Tidligere kunne hunden ha undgået det:-(

• #30   8. aug 2013 Hvis min pony ikke var kommet sig over sin seneskade, så havde han fået lov til at leve resten af sit liv som foldbums. Så længe mine dyr ikke lider, så holder jeg dem i live.

Men der er også stor forskel på, hvilken holdning vi i Danmark har i forbindelse med dette emne i forhold til andre lande. For nogle uger siden var jeg i Australien, og der snakkede jeg med min faster om emnet. Hun var noget forbavset over, hvor lidt der i skal til, før vi danskere afliver vores dyr. Ifølge hende bruger de i Australien mange penge på deres dyr og når min fasters høns bliver for gamle, kører hun dem 600 km. væk for at de kan komme på pension.

• #31   8. aug 2013 Der er også stor forskel på hvornår folk synes dyret lider eller har et værdigt liv.

• #32   9. aug 2013 Ja så også katten.. de fandt da ud af det slet ikke blev nødvendigt alligevel. Heldigvis kan man så sige at der er faktisk mange af de ting de viser som er så ekstreme at det kun er derfor de viser dem. Der er mange der SLEEET ikke har råd til at betale for sådanne behandlinger osv i USA. smiley

• #33   9. aug 2013 Hvis dyret ikke har ondt , så vil jeg ikke aflive. Giver ikke noget for alle de kommentarer om at folk har aflivet ders hest, da den ikke trives som foldbums. Jeg tror at alle heste hellere vil være foldbumser end dressurheste i et støvet ridehus :-). Grunden til at de evt ikke trives er feks at ejer glemmer at bruge tid dem, fordi de nu ikke kan rides. Vi har 2 selskabsheste/foldbumser og de stortrives, men de bliver også hygget om, trukket ture med, striglet osv, tror ikke de vil bytte plads med nogen rideheste (vi har også rideheste, bare så folk ikke tror jeg er imod ridning smiley ).Det er ok at aflive en hest, bare vær ærlig at sige at det feks er for dyrt at have en foldbums gående, istedet for alle de undskyldninger. Tænk på følhopper og vildheste de bliver jo heller ikke redet.

Kommentér på:
Hvornår er det okay at aflive?

Annonce